2 מתוך 5 ילדים אינם נמצאים במסגרת חינוכית ואינם זוכים להשכלה, מדובר ב-18 מיליון ילדים, בעשר המדינות עם שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר בהשכלה יסודית
בעוד מיליוני ילדים חוזרים לבית הספר בארץ ובעולם, עוצמתו של משבר החינוך העולמי מתחזקת השנה לאור קונפליקטים ומלחמות, בצורת ממושכת, שטפונות, רעידות אדמה ועוני מתמשך. המדינות בעלות השיעור הנמוך ביותר של השתתפות במסגרת בית ספרית מציירות תמונה ברורה, המראה כיצד מצבי חירום ומשברים מתמשכים מונעים מילדים חינוך בסיסי. דבר המשפיע על חייהם לתמיד.
רשימת 10 המדינות:
במקום הראשון – ליבריה
כמעט שני שליש מאוכלוסיית הילדים אינה זוכה לגישה להשכלה יסודית.
מקום שני – דרום סודן
59% מהילדים לא יכולים להגיע לבית הספר, בעיקר כי כל בית ספר שלישי במדינה סגור בגלל הקונפליקט וחוסר היציבות במדינה.
3. אפגניסטן
46%
4. סודן
45%
5. ניז'ר
38%
6. ניגריה
34%
מדינות נוספות ברשימה – אריתראה, ג'יבוטי, מאלי וגינאה המשוונית
סוריה
סוריה הצליחה שלא להיכנס לעשירייה הפותחת, אבל במדינה המתפוררת יש כיום 2.1 מיליון ילדים שאינם מבקרים בבית הספר. כמו גם עוד 600 אלף ילדים שנמלטו מהמדינה וגם הם נותרו ללא מסגרות חינוך.
יוניסף ישראל: "עבור מדינות שנפגעו מקונפליקטים, לטווח הארוך בית הספר משמש ככלי להכשרת ובניית מיומנויות נחוצות לדור העתיד, שיבנה מחדש את הקהילה כשתסתיים תקופת המשבר. בטווח הקרוב, הוא נותן יציבות ותחושת נורמליות ההכרחיים להתמודדות עם טראומה.
בנוסף, יש ביכולתם של בתי ספר להגן על ילדים מסכנות האורבות להם בחוץ, כאשר הם אינם בבית הספר הם נמצאים בסכנה להתעללות, ניצול ואף לגיוס ע"י קבוצות טרור."
אנו ביוניסף חוששים שללא השכלה, דור שלם של ילדים החיים במדינות אלה לא רק שיגדל ללא כישורים שיועילו לשיפור מצב החיים במדינה, אלא יחריפו את המצב הקשה מלכתחילה עבור מיליוני ילדים ובני משפחותיהם.
חינוך ממשיך להיות אחד מהסקטורים הכי פחות ממומנים בתחום העזרה ההומניטרית והמצב רק מחריף עם השנים. יש צורך במימון רציף בכדי ליצור את התשתיות ארוכות הטווח שמערכת חינוך זקוקה לו.