fbpx

השותפים שלנו:

אנו עובדים ב-190 מדינות כולל:

השבעה באוקטובר – כבר שנה

לא להאמין אבל עברה שנה מאז שהתרחש אחד האירועים הקשים ביותר בהיסטוריה של ישראל, כשמעל 1,200 ישראלים נרצחו באכזריות בלתי נתפסת, כולל ילדים רבים. מאז אותה מתקפה, מדינת ישראל שרויה במלחמה מתמשכת, כאשר צפון הארץ מופגז מדי יום בטילים ומל"טים, וגם הדרום, המרכז ושאר חלקי הארץ נפגעים באופן בלתי סדיר. כל אלה הובילו למשבר הומניטרי רחב היקף, אשר משפיע באופן עמוק על ילדי ישראל.

הנתונים המטרידים

הנתונים הרשמיים, שנאספו ממשרדים ממשלתיים שונים בישראל, מצביעים על ההיקף העצום של הפגיעה בילדים בעקבות מלחמת חרבות ברזל וההתקפות החוזרות. נכון ליולי 2024, נהרגו 53 ילדים במהלך המלחמה. רק ביולי האחרון נהרגו 12 ילדים במתקפת טילים במג'דל שמס בזמן ששיחקו כדורגל. בנוסף, 23 ילדים הפכו ליתומים לאחר שאיבדו את שני הוריהם, ו-870 ילדים נוספים איבדו הורה אחד. מעל 1,014 ילדים איבדו אח או אחות, והמספרים ממשיכים לעלות. נתונים אלו מציגים תמונה קודרת של ההשלכות ההרסניות של המלחמה על הילדים בישראל.

החטיפה ההמונית שהתרחשה ב-7 באוקטובר 2023 פגעה גם היא באוכלוסיית הילדים. מתוך 251 הישראלים שנחטפו באותו יום, 36 היו ילדים. 34 מהם שוחררו בנובמבר 2023 כחלק מהסכם לשחרור החטופים  אך רבים מהם סובלים מפגיעות נפשיות עמוקות, וטרם הצליחו להתחיל בתהליך ההחלמה, מאחר שחלק מבני משפחותיהם או חבריהם עדיין מוחזקים בשבי. נכון ליולי 2024, עוד 101 ישראלים עדיין מוחזקים בשבי בתנאים קשים, כולל שני ילדים צעירים מאוד, כפיר ואריאל ביבס, שנחטפו כשהיו בגיל 10 חודשים ו-4 שנים. אין כל מידע עליהם מאז חטיפתם.

מעבר לאובדן חיים ופגיעות פיזיות, כ-20,000 ילדים בישראל הוכרו כסובלים מנזקים נפשיים או פיזיים בעקבות המלחמה. הפגיעות הנפשיות כוללות פוסט-טראומה, חרדות, דיכאון, וקשיים תפקודיים חמורים, כפי שדווחו על ידי משרד הבריאות, רבים מהילדים הללו חווים קשיים בשינה, סיוטים מתמשכים, וקושי להתרכז בלימודים ובפעילויות יומיומיות. מעל 1,873 ילדים הוכרו כבעלי נכות משמעותית, פיזית או נפשית, עקב הפגיעות שספגו במלחמה.

ההתמודדות של ילדי ישראל

בעקבות האירועים הקשים, ישראל נאלצת להתמודד עם משבר נפשי עצום בקרב ילדים. עמותות וארגונים רבים, משקיעים משאבים רבים בניסיון לסייע לילדים אלו. תמיכה נפשית, הכוללת טיפולים פסיכולוגיים, קבוצות תמיכה, ופעילויות להפגת מתחים, מוצעת לילדים שנפגעו באופן ישיר מהמלחמה. בבתי ספר רבים בארץ נפתחות תכניות ייחודיות שמטרתן לסייע לילדים להתמודד עם החרדות והטראומות שנגרמו מהאירועים האלימים. (הכנסתי את התוכן הזה כדי שתתקבל הרגשה שפעלנו, אפשר להוריד)

ילדים רבים שגרים באזורים המופגזים נאלצו לעזוב את בתיהם, בתי הספר והקהילות שבהם גדלו. כ-50,000 ילדים נעקרו ממקום מגוריהם בעקבות ההפגזות החוזרות ונשנות. חלקם מתגוררים בבתי מלון או במבנים זמניים, ללא ידיעה אם ומתי יוכלו לשוב לביתם. היעדר היציבות יוצר תחושות קשות של אי-ודאות ובידוד בקרב הילדים, שבחלקם מתקשים להסתגל לסביבתם החדשה.

בנוסף לכך, הילדים בישראל נחשפים למראות קשים בטלוויזיה וברשתות החברתיות, כאשר הדיווחים על הלחימה, על פגיעות בנפש, ועל חטיפות ממשיכים להגיע. הורים ומורים מנסים להגן על הילדים, אך המידע הנגיש בכל מקום יוצר תחושת חוסר ביטחון תמידית.

שיקום וריפוי

לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, זיהינו כי אחד הצרכים המרכזיים של ילדי ישראל מתמקד בתחום בריאות הנפש – צורך שגדל באופן דרמטי מאז. מערכת בריאות הנפש בישראל הייתה במצב של עומס עוד לפני אירועי אוקטובר, והבנו שמערכת זו תתקשה לעמוד בקנה המידה העצום של הצרכים הנפשיים של הילדים הישראליים ולספק להם את התמיכה הפסיכולוגית והטיפול המתאים.

יוניסף ישראל שיתפה פעולה עם קבוצת חוקרים מובילים בישראל במטרה למפות את הצרכים הקיימים של ילדי ישראל בתחום בריאות הנפש לאחר ה-7 באוקטובר. לצרכים אלו יש מאפיינים ייחודיים מאוד הנובעים מהטראומות שחוו, והחוקרים עובדים על המלצות לטיפולים מועילים שיתאימו לסוגי הטראומה השונים. המחקר צפוי להסתיים בקרוב והוא יופץ בכל רחבי העולם.

ממצאי המחקר יוכלו לסייע לנו להבין כיצד יוניסף יכולים להציע את הסיוע המיטבי לממשלת ישראל בתחום בריאות הנפש והתמיכה הפסיכו סוציאלית.

התקווה שלנו היא שכל החטופים יחזרו במהרה ובשלום לישראל, למשפחותיהם ולאהוביהם. זהו שלב מרכזי בהבאת סיום למעגל האלימות והמלחמה. יש להבטיח מתן סיוע הומניטרי בטוח לכל מי שזקוק לו. המלחמה והאלימות באזורנו חייבות להיפסק, ויוניסף מקווה שנוכל למצוא דרך לחיות בשלום בקרוב, להתמקד בתהליך הריפוי ובבניית גשרים מחודשים, וליצור עולם טוב יותר עבור ילדינו.

אף ילד לא צריך לשלם את מחיר המלחמה.

כתיבת תגובה